Modernizacja centrum Komorowa
Po latach zaniedbań modernizowane jest centrum naszej miejscowości. Odnotujmy ten fakt z zadowoleniem. Zarząd Osiedla Komorów opiniował pozytywnie rozwiązania przestrzenne projektu, wnosząc wiele uwag do rozwiązań komunikacyjnych, które nie zostały uwzględnione. Obecny stan zaawansowania to dopiero część wspólnej inwestycji Powiatu i Gminy. Dziś przyjrzyjmy się jej plusom.
Centrum Komorowa to miejsce natężonego ruchu PIESZYCH (piesi to najsłabsi, najbardziej narażeni na niebezpieczeństwa uczestnicy ruchu). Centrum to miejsce, którędy PIESI chodzą na zakupy, do punktów usługowych i gastronomicznych. Centrum to miejsce zakupów i korzystania z usług osób poruszających się rowerami i samochodami. Centrum to również miejsca do parkowania rowerów i samochodów.
Nowe, szerokie, gładkie, estetyczne chodniki – od lat nie mogliśmy się doczekać dostatecznej wygody dla pieszych – szczególnie ze stacji w stroną Berylowej. Wąska ścieżka wzdłuż płotu „starej poczty”, zastawiona maskami zaparkowanych aut, rzadko odśnieżana zimą, wychodziła wprost na drewnianą budkę. Robiący zakupy w budce i na parkingu utrudniali dodatkowo przejście. To się właśnie zmienia. Nie tylko nie będzie tu handlu, ale nasza przestrzeń do chodzenia powiększy się o teren za siatką, której w obecnym miejscu nie będzie. Proszę poczekać na efekt końcowy - może nas zadziwić jak będzie przestronnie i wygodnie.
Poniższa wizualizacja projektu pochodzi z 18. edycji Wystawy pod patronatem Prezydent Miasta St. Warszawy pt. „Plany na przyszłość”, prezentującej najciekawsze inwestycje dla stolicy i okolic na 2013 rok; projekt omawiany był przez architekta p. W. Bagińskiego na Ogólnym Zebraniu Mieszkańców Komorowa.
Widok od strony torów WKD w kierunku ulicy Berylowej – w głębi po lewej strony budynek usługowy z Żabką
Parkowanie - miejsc do parkowania w centrum zasadniczo nie ubywa - to samochodów przybywa, które są coraz większe. Miejsc do parkowania zawsze będzie za mało. Dziś ogranicza się wjazd samochodów do centrów miejscowości. Komorowianie dla zdrowia na ogół chodzą pieszo lub jeżdżą rowerami. Wielu parkujących w Komorowie to Goście z sąsiadujących miejscowości, którzy zostawiają samochody, wsiadają do kolejki i wracają po długich godzinach. Niestety, „zbliżamy się” coraz bardziej do Warszawy, stanowiąc powoli jej przedmieścia i konieczność ograniczenia czasu parkowania pewnie czeka nas w niedalekiej przyszłości. W Regułach jest duży parking, obok powstaje drugi. Są szanse na kolejny. Dystrybucja natężenia ruchu powinna się zacząć równoważyć – w Komorowie w godzinach szczytu do jednej kolejki wsiada kilkadziesiąt osób, w Regułach kilka czy kilkanaście. Mamy nadzieję, że w miarę możliwości kierowcy będą korzystać również z parkingów w Regułach.
Wyjeżdżanie tyłem z parkingu sprzed „starej poczty” i włączanie się do ruchu „z powrotem” było niewygodne i niebezpieczne. Jeśli ktoś chce zawrócić przed torami (jadąc od szkoły), może wjechać w ulicę Berylową lub w nowe wjazdy.
Przejazd przez tory w Komorowie otrzymał najwyższą kategorię A - przejazdy użytku publicznego z rogatkami, na których ruch na drodze kierowany jest sygnałami nadawanymi przez pracowników kolejowych - w centrum Komorowa będą więc rogatki - szlabany i dróżnik.
Nowa jezdnia
Dla kierowców będzie wygodnie i bezpiecznie, choć poruszać się będziemy wolniej (wyniesione skrzyżowania, rogatki) dla dobra wszystkich uczestników ruchu. Nowe, starannie wybrane, estetyczne latarnie, dobrze oświetlają drogę. Centrum jest oświetlone inaczej dla wyróżnienia tego rejonu.
„Przejazdowo”? W kierunku poprawy
Suma wielu „utrudnień” – obecnych i planowanych (wyniesione skrzyżowania, rogatki, nieco węższa AMD, nowe drogi wokół) – powinna ograniczyć tranzyt kołowy przez Komorów, łączący drogę nr 719 z trasą katowicką czy krakowską. Zakazany, uciążliwy ruch tirów powinien systematycznie maleć.
„Światowo” ;)? Oby się Państwu podobało
Prosimy sobie przypomnieć jak było jeszcze niedawno: budka za budką na placyku, wrośnięte w asfalt przed starą pocztą niejeżdżące auta - magazyny cebuli pana z warzywami - prosimy zapamiętać ten opresyjny szlak i poczekać cierpliwie na ostateczny efekt modernizacji.
Na świecie są programy, dzięki którym powstają tzw. POCKET PARK (KIESZONKOWY PARK).
Każda wolna przestrzeń jest wykorzystywana na miejsce krótkiego odpoczynku, rozmowy wśród zieleni, jako przestrzeń PUBLICZNA, WSPÓLNA. W centrum Komorowa też tak będzie. Mamy nadzieję, że nam wszystkim takie miejsce dla wspólnych chwil się spodoba…
Zarząd Osiedla Komorów 6.06.14
Wielobranżowy projekt przebudowy ulic Brzozowej i Alei Marii Dąbrowskiej od Komorowskiej do Berylowej powstał na zlecenie Powiatu i Gminy w pracowni Complot pod kierunkiem inż. Pawła Kucharczyka. Rozwiązania architektoniczne zaprojektowała pracownia D.W. Bagińscy, architekci. Realizację budowlaną, podzieloną na kolejne etapy, prowadzą firmy: Falbruk i MKL-BUD, pracujące na zlecenie Powiatu i Gminy.