ROZBUDOWA SZKOŁY W KOMOROWIE
Komorowska szkoła w sosnowym lesie
LIST OTWARTY
Do Rodziców, Nauczycieli, Mieszkańców Komorowa
Szanowni Państwo,
pragnę Państwa poinformować, i tym samym uspokoić, iż działania inicjatywy na rzecz rozbudowy szkoły w zgodzie z tradycjami Komorowa, której mam zaszczyt patronować, a którą poparło 7 Radnych Gminy Michałowice, Prezesi Stowarzyszeń: K40, Kulturalny Komorów i KOMOROWIANIE, 5 architektów, Zarząd Osiedla Komorów, a także niezrzeszeni, znani i szanowani mieszkańcy Komorowa, są podyktowane tylko i wyłącznie dobrem wszystkich stron, które są zaangażowane w tę inwestycję. Trzeba bowiem stwierdzić, że sprawa rozbudowy szkoły jest żywotnym interesem dzieci, rodziców, dyrekcji szkoły i nauczycieli, ale również, ze względu na tradycje, tożsamość i środowisko naturalne Komorowa, wszystkich mieszkańców naszej miejscowości, tak obecnych, jak i przyszłych.
W związku z tym, że koncepcję planowanej rozbudowy poznaliśmy 10 lutego b.r. na posiedzeniu Komisji Komunalnej i Zagospodarowania Przestrzennego Gminy Michałowice, a która nas zaniepokoiła z wielu powodów, spotkaliśmy się dwukrotnie (12 i 14 lutego br.) i już 16 lutego byliśmy gotowi przedstawić swoje stanowisko Panu Wójtowi. Spotkanie niestety zostało odwołane i przesunięte na 26 lutego. 24 lutego złożyliśmy więc w sekretariacie Pana Wójta pismo, w którym prosimy o unieważnienie przetargu ze względu na ważny interes społeczny (pismo z podpisami w załączeniu). W spotkaniach uczestniczyły reprezentantki Rady Rodziców (Panie Jadwiga Petyniak, Agnieszka Majewska, Katarzyna Tomasik-Kwiatkowska, Małgorzata Pachecka).
Nasze główne troski to:
- jakość architektury dobudowy (architekt p. S. Jaczewski, autor koncepcji, nie przedstawił referencji wynikających z doświadczenia zdobytego przy budowie budynków publiczno-oświatowych, a koncepcje Jego autorstwa już 11 września 2013 spotkały się z krytyką [vide strona rodzicekomorow.pl] i przyczyniły się do powstania wniosku o rozpisanie konkursu architektonicznego, podpisanego przez 400 rodziców/mieszkańców;
- lokalizacja rozbudowy nie uszczuplająca w sposób znaczący stanu starodrzewia, który jest wielką wartością otoczenia komorowskiej szkoły i całego Komorowa;
- uporządkowanie lub choćby pierwszy krok ku uporządkowaniu zabudowy szkolnej działki – do istniejącej "tysiąclatki" i budynków z lat 90. planuje się dobudować część o jeszcze innym charakterze.
Prace architektów jednoznacznie pokazują, że jest możliwa inna lokalizacja rozbudowy, która zachowa wszystkie wymogi funkcjonalne, jednocześnie poprawiając stan i dalszy sposób zabudowy działki oraz minimalizując ew. wycinkę wiekowych sosen.
Rozumiejąc w pełni Państwa potrzeby, uprzejmie proszę o zrozumienie dla naszych - wspólnych.
Stańmy razem wobec tego wyzwania i nie naruszajmy wzajem swoich istotnych dążeń
– Państwa do poprawy warunków nauki i nauczania
i naszych – zachowania charakteru miasta ogrodu Komorów, którego tradycją jest dobra architektura, dbałość o sposób zagospodarowania działek, w tym nieruchomości publicznych, a także ochrona cennej zieleni, która służy przecież nam wszystkim – Państwu, Państwa dzieciom, nauczycielom i wszystkim mieszkańcom. Nasze interesy można w stosunkowo prosty sposób pogodzić. Potrzebna będzie oczywiście dobra wola Pana Wójta i dalsze wsparcie Radnych naszej gminy.
Jeszcze tylko niewielki wysiłek pogodzi potrzeby dzieci, rodziców, nauczycieli i wszystkich pozostałych stron zaangażowanych w tak istotną, kosztowną, wyjątkową dla dziejów Komorowa inwestycję, jaką jest przebudowa szkoły.
A przy okazji podzielę się z Państwem osobistą refleksją, człowieka związanego od lat z polską nauką i edukacją, że wyręb wielu starych drzew byłby bardzo złą lekcją dla uczących się w komorowskiej szkole dzieci i młodzieży…
Z poważaniem
Tadeusz Kulik
Prof. dr hab. inż. Tadeusz Kulik jest profesorem zwyczajnym na Wydziale Inżynierii Materiałowej Politechniki Warszawskiej. Przez dwie ostatnie kadencje (2005-2012) pełnił funkcję Prorektora ds. Nauki PW. Odpowiadał za obszar badań naukowych, współpracę z zagranicą i współpracę z gospodarką. Wcześniej pełnił funkcje Dziekana (2002-2005) i Prodziekana ds. Nauki (1999-2002) WIM PW; mieszkaniec Komorowa.
Dążenia Radnych, Zarządu Osiedla Komorów i Mieszkańców
w związku z rozbudową Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Komorowie
1. Poprawa jakości funkcjonowania szkoły poprzez właściwe rozwiązania.
2. Poprawa warunków w jakich funkcjonują użytkownicy szkoły (zarówno uczniowie, jak i nauczyciele).
3. Poprawa i uporządkowanie ładu przestrzennego w centrum naszej miejscowości, którego gwarantem jest Urząd Gminy.
Wybrane wady zaproponowanej koncepcji
- Brak próby uporządkowania obecnego chaosu przestrzennego Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Komorowie.
- Lokalizacja rozbudowy dość przypadkowa (brak uzasadnienia funkcjonalnego, jak i przestrzennego, peryferyjna w stosunku do całego terenu szkolnego).
- Typowo miejski sposób kształtowania pierzei ulicy (w efekcie otrzymujemy budynek o elewacji długiej na prawie 100 m, a budynek szkoły zbliża się do ulicy, powodując jego znaczne optyczne powiększenie - w efekcie dostajemy typową dla miasta zabudowę pierzejową, tj. kształtowanie ulicy poprzez kubaturę. Bardziej wskazana wydaje się być zabudowa pawilonowa (np. kościół jest pawilonem w parku, a nie budynkiem kreującym ulicę).
- Konieczność wycinki ok. 20 wiekowych drzew (głównie starodrzew sosny).
- Niespójności pomiędzy rysunkami a opisem (na rysunkach elewacji występuje okładzina ceglana lub cegłopodobna, w opisie jej brak; opis mówi o okładzinie z płyt HPL, nigdzie jednak nie wskazano jej lokalizacji).
- Proponowane w opracowaniu rozwiązania są schematyczne i zawierają elementarne błędy, których poprawy w kolejnych fazach opracowywania nie umożliwiają żadne zapisy w materiałach przetargowych.
- Układ i położenie pomieszczeń klas powoduje, że co najmniej połowa z nich będzie niezgodna z wytycznymi IS dotyczącymi sposobu doświetlenia pomieszczeń lekcyjnych (wymagane światło naturalne z lewej strony ucznia).
- Lokalizacja rozbudowy powoduje brak możliwości rozdzielenia funkcjonalnego pomiędzy szkołą podstawową a liceum (wspólne drogi komunikacyjne), co było jednym z podstawowych celów rozbudowy (zapewnienie rozdziału, zwiększającego bezpieczeństwo dzieci, zgodnie z dyrektywami Ministerstwa Edukacji).
- Niektóre pomieszczenia na pobyt ludzi są rozwiązane błędnie lub niezgodnie z obowiązującymi przepisami tj. „szklarnia” zlokalizowana od południa na ostatniej kondygnacji - duże przeszklenia od strony południowo wschodniej oraz od góry powodować będą przegrzewanie i prześwietlenie sali.